Sosiaalisen median jättiläinen Facebook ilmoitti lokakuussa vaihtavansa nimensä Metaksi. Yhtiön tarkoituksena on muovata itsestään metaversumiyhtiön ja samalla palkkaavansa 10 000 työntekijää Euroopassa sitä luomaan.
Vaikka Facebookin uusi nimi herätti paljon huomiota ja kohua, etenkin yhtiön aikomuksista kehittää metaversumia, ei ajatus ole loppujen lopuksi niin kaukaa haettu kuin aluksi saattaa vaikuttaa.
Mikä tämä metaversumi sitten on? Ja onko tämä sitä tulevaisuuden teknologiaa, utopistinen haave vai kenties jo tätä päivää?
Täysin mutkaton tällainen metaversumi tai ”lisätty todellisuus” ei ole. Jokaisella kolikolla on kääntöpuolensa, niin on tällä virtuaalisella rinnakkaistodellisuudellakin.
Lisätty virtuaalinen todellisuus oman todellisuutemme päälle
Metaversumi (englanniksi metaverse) on yleensä ajateltu olevan Internetin seuraava iteraatio, joka koostuu pysyvistä, jaetuista, kolmiulotteisista virtuaalitiloista, jotka on linkitetty yhteiseen interaktiiviseen virtuaaliuniversumiin. Englanninkielinen termi metaverse on johdettu sanoista ”meta” eli ulkopuolinen ja ”verse” eli lyhennelmästä sanasta universe.
Kuulostaako kovinkin vaikealta?
Helpommin selitettynä metaversumi on virtuaalimaailman ja todellisuuden nivoutuma, joka yhdistää eri todellisuuksia toisiinsa ja vapauttaa käyttäjänsä yhden laitteen näyttöpainotteisesta kaksiulotteisesta maailmasta.
Meta-yhtiölle tämä aihe sinänsä uusi juttu, sillä Facebook-aikoinaan yhtiö osti itselleen Oculuksen, mikä on tunnettu VR-lasien kehittäjä. Lisäksi se on itse julkaissut hiljattain Ray-Banin laseja muistuttavat omat älylasinsa. Ensimmäistä kertaa siis sillä ei ole pappia kyydissä niin tässä kuin virtuaalitodellisuudessa.
Mitä hyötyä sitten tällaisesta metaversumin luomisesta on?
Käyttäjille tämä metaversumi tarjoaa erilaisia työkaluja, joissa oikeastaan vain taivas on rajana. Pystyt olemaan yhteydessä ystäviisi, siirtymään sieltä työpaikkasi etäkokoukseen tai vaikkapa koulun penkille omalla avatarillasi, piipahtamaan vaikka casinolla pelaamassa rahapelejä, shoppailla ja tilata tuotteita kotiovellesi. Osallistu vaikkapa ystäviesi kanssa jättimäisiin moninpeleihin tai katso vaikkapa elokuvia tässä todellisuudessa.
Kryptovaluutat tulevat olemaan olennainen osa tätä todellisuutta, etenkin niihin liitetty NFT-teknologia. NFT tulee englanninkielisistä sanoista non-fungible token, jonka avulla voidaan todistaa virtuaalisen hyödykkeen omistussuhde. NFT:den on kuvaitu olevan olennainen osa metaversumia, esimerkiksi juurikin vaikka shoppailussa: osta paita vaikkapa kaupasta, josta saat omistusoikeuden ja voit sitä NFT:n avulla hyödyntää myös muilla alustoilla. Uudet nettikasinot tulevat varmasti hyödyntämän näitä teknologioita.
Käytännössä pystyt elämään rinnakkaisessa virtuaalitodellisuudessa tämän meidän fyysisen todellisuutemme ohella.
Metaversumi on jo tavallaan täällä
Vaikka ajatuksena metaversumi voi kuulostaa hullulta ja kaukaiselta, palasia tästä virtuaalisesta universumista on jo täällä. Digitaalisen ja ei-digitaalisen maailmojen rajat ovat hämärtyneet koko ajan, mikä itsessään on jo metaversumia.
Oletko koskaan käyttänyt jonkinlaista kuvafiltteriä? Tai navigoinut karttasovelluksen ja älypuhelimesi avulla ihmisäänen ohjeistuksessa? Pelannut nettikasinoiden live casinoilla avatarisi kanssa? Tai esimerkiksi soittanut perheelle tai ystävälle videopuhelua vaihtaen taustaasi sotkuisesta kodista vaikkapa palmujen alle?
Tämä kaikki on itsessään metaversumia, jossa me jo elämme. Sitä on vain vaikea välillä tajuta, sillä monesta näistä asioista on tullut niin arkipäivää.
Hyvänä esimerkkinä on räppäri Travis Scottin vetämä digitaalinen keikka Fortnite-nettipelissä 30 miljoonalle ihmiselle. Katsojat pystyivät seuraamaan esitystä omilta kotisohvilta tai pelituoleilta, samalla nauttien siitä omien ystäviensä kanssa verkossa.
Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ei ole suinkaan ainoa, jolla on oma visionsa metaversumista. Fortuniten taustalla olevan Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney on myös puhunut paljon omasta näkemyksestään metaversumista. Hänen ajatuksensa mukaan käyttäjä voisi saumattomasti ensin pelata Fortnitea ystäviensä kanssa ja siirtyä siitä samojen ihmisten kanssa katsomaan elokuvaa suoratoistopalvelusta.
Pelit ovat olleetkin eräänlaisia edelläkävijöitä metaversumin kehittämisessä.
Tästä esimerkkinä voidaan mainita nettipeli Second Life, joka on julkaistu vuosituhannen alussa, vuonna 2003. Tässä pelissä pelaajat pääsevät siirtymään virtuaaliseen todellisuuteen, eli metaversumiin, avatariensa kanssa, luomaan suhteita ja elämään ”toista elämää” – ihan kuten pelin nimi ehdottaakin.
Hieman uudempaa ”metaversumituotantoa” kuvastaa pääasiassa lapsille suunnattu Roblox, jossa pelaajat voivat luoda omia pelimaailmojaan.
Suuryhtiöiden kehittämä metaversumi huolettaa
Metaversumi voi kuulostaa äkkiseltään hienolta idealta, mutta valitettavasti silläkin on omat varjopuolensa.
Suurin uhkakuva on itsessään sen kehityksen taustalla oleva yhtiö, eikä Facebookin mukanaoloa monikaan ottanut hyvällä. Etenkin on kritisoitu sitä, että jos jättiyhtiöt päästetään ainoastaan luomaan tällaista virtuaalista todellisuutta, että sen käyttäjät olisivat ainoastaan kuluttajia yhtiöille.
Tällä hetkellä monet suuryhtiöt taistelevat verisesti metaversumin hallitsijan paikasta, esimerkkinä vaikkapa kuinka edellä mainittu Epic Games on joutunut törmäyskurssille niin Googlen kuin Applen kanssa toimitusjohtajansa visioiden vuoksi. Sweeneyn mielestä nimittäin metaversumia ei saisi täysin kaupallistaa, mikä ei sovi niin entisen Facebookin, Amazonin kuin muidenkaan jättiyhtiöiden pirtaan.
Toinen huolenaihe on yksityisyydensuoja, mikä ei ole ollut suuryhtiöiden vahvuuksia viime vuosina – etenkään Facebookin osalta.
Yksi suurimmista metaversumin ympärillä pyörivistä kysymyksistä onkin, että miten käyttäjien tietoja käsitellään ja kenelle sekä miten niitä jaetaan. Toimiakseen tällainen metaversumi nimittäin tarvitsisi niin laajoja oikeuksia käyttäjältä, mitä emme ole ennen nähneet.
Onneksi matkaa varsinaiseen metaversumiin vielä kuitenkin on, mutta näitä kysymyksiä on hyvä pohtia. Sillä aikaa kannattaa tutustua metaversumiin vaikkapa Ready Player One -elokuvan parissa.